Wat kan jij in de toekomst ‘minder’ doen?

Wat kan jij in de toekomst ‘minder’ doen?
Emmanuel De Coster

Ondernemingen met gezonde groeiambities streven in de eerste plaats naar ‘meer’:

  • Hoe kunnen we meer klanten werven?
  • Wat kunnen we meer aanbieden?
  • Zijn er meer zaken die we kunnen doen?

Binnen een organisatie die overbelast is, hebben de medewerkers geen tijd voor deze extra’s en worden goedbedoelde groei-initiatieven niet ten volle uitgerold.

Nagaan wat je ‘minder’ kan doen is een goede oefening om overbelasting te vermijden. Hieronder alvast drie tips om te zorgen dat je niet overbelast raakt.

1.     Minder verlieslatende klanten

Schrap bepaalde ‘verlieslatende’ klanten. De kunst is uiteraard om deze klanten weer rendabel te maken en voor lange termijn te behouden. Soms kan het echter beter zijn om afscheid te nemen van klanten die onvoldoende bijdragen tot de winstgevendheid van je bedrijf.

2.     Minder toeters en bellen in je aanbod

Vereenvoudig je aanbod door je te focussen op de kern, zaken die echt van toegevoegde waarde zijn voor de klant. Denk als Leonardo da Vinci: “Simplicity is the ultimate sophistication”, en elimineer onnodige zaken. Pas op voor ‘feature creep’, de neiging om altijd maar nieuwe, zogezegd belangrijke details toe te voegen aan een ontwerp, marketing- of verkoopaanpak, proces …

3.     Minder e-mails

Verander de wereld en begin bij jezelf. Bekijk de laatste 15 mails die je zelf hebt verstuurd en stel de volgende drie vragen:

  • Was deze mail echt nodig?
  • Was e-mail het juiste kanaal?
  • Was de mail concreet en duidelijk genoeg voor de ontvanger?

Door zelf minder mails te sturen, zal je zelf ook minder mails ontvangen.

Een goede tuinier weet het al veel langer: om te groeien moet je eerst snoeien. Als iedere medewerker in je organisatie dagelijks tijd vrij krijgt door een aantal zaken te verminderen, dan ben ik er zeker van dat je projecten zullen groeien en bloeien! Kortom, door minder te doen zal je meer kunnen bereiken.

En nu de belangrijkste vraag: wat ga jij vanaf nu minder doen?

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
Referentie alnus - Dewaele groepsfoto

Dewaele Groep

De nieuwe rollenverdeling, ook tussen de vennoten, brengt een zekere rust binnen het bedrijf.
Filip Dewaele
Dewaflex

Dewaflex

"Els brengt haar no-nonsense aanpak op een correcte, directe én empathische manier over."

Pieter Dewaele
KLIMA+

KLIMA+

Om een mooi beeld te krijgen van de firma voerde Els, na een paar gesprekken met mezelf, ook een gesprek met de verantwoordelijke van elke vestiging
Peter De Vos
Mervielde

Transport Mervielde

Als derde generatie hebben we met ons familiebedrijf een zeer sterke groei neergezet: het aantal

Patrick Mervielde
ConHexa

ConHexa

Bij alnus geen grootse theorieën maar een praktische aanpak: simpel, concreet en snel toepasbaar.
Hilde Dejonghe

Tools

Breng polyvalentie in kaart

Ikigai is een Japans concept dat staat voor 'de reden waarom jij 's ochtends je bed uitkomt'.

Pak problemen aan in 7 stappen

De projectpreview en -review bestaan uit een kort gesprek waarin een aantal vragen worden beantwoord.

Help medewerkers om snel te beslissen